Vrien oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hei!

Har endelig fått fingeren ut av r*va og laga meg en bruker. Har ofte vært innom og underholdt meg selv med å se på matte som går litt over mitt eget nivå :)

Anyway, jeg driver og går gjennom oppgaveboka for linja jeg går, og har snubla over en oppgave jeg bare ikke får til. Konseptet er ikke vanskelig, men jeg roter meg bort. Her er greia:

Tallene x, y og z er forskjellige, og har verdien 2, 3 og 4.
Finn x, y og z når

[tex](-x)(y-z)-y^z(z-x)=14[/tex]

Jeg begynte med å lage uttrykk for enkel-variabler basert på
[tex]x+y+z=9[/tex]
og
[tex]x*y*z=24[/tex]

Altså at [tex]x=9-y-z[/tex]
og
[tex]y=24/xz[/tex]

Problemet mitt er at når jeg begynner å regne med det, så blir det et enormt rot, og jeg mister kontrollen. Jeg får, med andre ord, ikke til å isolere flere variabler til bruk i de to enkle uttrykkene.

Er det noen som kan gi meg tips, eller eventuelt vise utregning? Det er ikke obligatorisk for meg å gjøre oppgaven, så jeg kunne like gjerne bare hoppet over. Men den er den eneste jeg ikke har fått til hittil, så jeg vil bare se den bli gjort! :)

Dette er forresten ikke lekse. Det er ei bok med oppgaver som er litt vanskeligere enn de i grunnboka, som skal forberede en på nivået man får på relevante tester.

På forhånd takk!

//Aleks
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Du har jo bare 6 mulige kombinasjoner, så er vel enklest å bare prøve de ut =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, har sett på det, og funnet svaret er x=4, y=3, z=2. Men det føltes ikke akkurat givende. Nå kan du jo si at oppgaven er løst. Men dette er ikke lekse. Jeg gjør det for å bli bedre i matte. Dessverre roter jeg meg bort, men skulle likt å se en kløpper løse den, sånn for min egen lærdoms del ;)
Svar