Flervalgsprøve: Sirkel eller ellipse?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Eksplisitt
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 22/03-2008 15:50

Oppgave: Hvilket kjeglesnitt fremstiller ligningen
[tex]x^2-10x+y^2-6y+30=0[/tex]?

A) En sirkel
B) En ellipse
C) En parabel
D) En hyperbel
E) Intet

Er det noe som gjør at man kan avgjøre mellom A) og B)? Er ikke begge like riktig?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

En sirkel er bare et spesialtilfelle av en ellipse, hvis det er dette du mener. Så dersom ligningen beskriver en sirkel er både svar A og B riktige, men A er forsåvidt mer riktig. Svarer du B bør du vel få full score.
Eksplisitt
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 22/03-2008 15:50

Ligningen beskriver en sirkel, ja. I og med at både sirkel og ellipse var representert som alternativer, tenkte jeg at det strengeste begrepet, altså sirkel, var riktig svar. Det jeg lurte på var om det var noen (andre) argumenter som taler for det ene eller andre.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Eksplisitt skrev:Ligningen beskriver en sirkel, ja. I og med at både sirkel og ellipse var representert som alternativer, tenkte jeg at det strengeste begrepet, altså sirkel, var riktig svar. Det jeg lurte på var om det var noen (andre) argumenter som taler for det ene eller andre.
Nei, oppgaven har jo ikke noe entydig svar som du sier. Det blir omtrent som å spørre om en firkant der alle hjørnene er rettvinklede og alle sider er like er et kvadrat eller et rektangel. Begge deler er korrekt.
Eksplisitt
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 22/03-2008 15:50

Takk for svar. Da er det ikke jeg som har oversett noen detalj.
Svar