Notasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Hva betyr den partiellderiverte her?

Bilde

Først prøvde jeg å derivere f x, y og z hver for seg, og poste det som en vektor, men det var visst feil. Så prøvde jeg å derivere mhp. x først, så z og så y, og poste det ene svaret jeg fikk til slutt, men det gav galt svar (brukte også Wolfram).

Noen idéer?
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

http://www.wolframalpha.com/input/?i=d% ... 2y%2B4z%29

Er dette svare feil? Er det ikke bare slik at fasiten din har skrevet svaret på en alternativ form?

Du deriverer "variabel for variabel", du skal ikke komme fram til noen vektor eller liknende....ok?
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Ahh, hadde skrevet [tex]+[/tex] i stedet for [tex]-[/tex] i telleren.

Da var det greit, og takk for oppklaring i notasjon :)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Nei vent nå, jeg får fortsatt feil:

Bilde

Den boksen til høyre er hvordan maple oppfatter uttrykket (sjekk om jeg har skrevet riktig).

Men jeg får fortsatt incorrect når jeg skriver inn svaret..

Jeg kan prøve å derivere og skrive det på den formen jeg får i morgen.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Urosmooth
Cantor
Cantor
Innlegg: 100
Registrert: 04/02-2013 20:22
Sted: Norway

mikki155 skrev:Nei vent nå, jeg får fortsatt feil:

Bilde

Den boksen til høyre er hvordan maple oppfatter uttrykket (sjekk om jeg har skrevet riktig).

Men jeg får fortsatt incorrect når jeg skriver inn svaret..

Jeg kan prøve å derivere og skrive det på den formen jeg får i morgen.

Ikke at jeg har gjort oppgaven enda men, kan det ikke være på formen $ x', y' og z' $ altså at du får 3 svar og ikke ett? Har ikke satt meg inn i derivering av variable enda, men etter det jeg har forstått får du flere svar som feks f1,f2,f3, Når du deriverer med hensyn på x, kan du tenke på y og z som konstanter.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Det er noe galt her, fordi jeg kom frem til [tex]\frac{18(2y-4z)}{(4z+2y)^3}[/tex] , som er ekvivalent med svaret Wolfram gav.

Men når jeg plottet det inn, sa Maple at det var galt svar. Noen forslag? Er det noe galt med Maple?
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Det var det jeg prøvde først, Uro, men ifølge ettam skulle det ikke være en vektor.

Jeg prøvde selvsagt å plotte vektoren inn i Maple (sjekka med Wolfram), men det gav også feil svar (som jeg sa på første post).

Hvis man ser på notasjonen, gir det jo mening at man skal derivere [tex]f[/tex] først med hensyn på [tex]y[/tex], så [tex]z[/tex] og så [tex]x[/tex].

Men hvis det ikke er noen som har noe annet forslag, skal jeg spør foreleseren/sende mail.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Ikke noe galt med Maple. Fikk riktig på den ved å regne forhånd. Sjekk mellomregningen din en gang til. Det er vel riktig at man skal først derivere med hensyn på y, så z, og x.
jhoe06
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 07/12-2011 14:44

Hvilken rekkefølge man deriverer er irrelevant; gjør man det korrekt skal alle rekkefølger gi samme svar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Symmetry_o ... erivatives
Svar