Underrom

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jerry

Rakk ikke å spørre om denne oppgaven på øvinga i dag, så da må jeg dessverre be noen om hjelp til denne litt lange oppgaven, som jeg ikke skjønner i det hele tatt. :oops:

Bruk følgende teorem:
"If W is a set of one or more vectors from a vector space V, the W is a subspace of V if and only if the following conditions hold.
a) If u and v are vectors in W, the u+v is in W
b) If k is any scalar and u is any vector in W, then k*u is in w"

- til å avgjøre hvilke av de følgende er underrom av M[sub]nn[/sub].

1) alle nxn matriser A slik at tr(A) = 0
2) alle nxn matriser A slik at A[sup]T[/sup] = -A
3) alle nxn matriser A slik at det lineære systemet Ax = 0 har bare triviell løsning
4) alle nxn matriser A slik at AB = BA for en fikset nxn matrise B.
Andrina
Guru
Guru
Innlegg: 379
Registrert: 18/05-2005 17:11

1) Her skal du altså avgjøre om mengden bestående av alle nxn matriser A slik at tr(A)=0 utgjør et vektorrom. Teoremet gir at du må undersøke to ting:

a) Hvis A og B er to nxn matriser slik at tr(A)=0 og tr(B)=0, så må også tr(A+B)=0. Dette følger av at tr(A+B)=tr(A)+tr(B).

b)Hvis k er en skalar og tr(A)=0, så må også tr(k*A)=0.
Dette følger av at tr(k*A)=k*tr(A) (Husk at trasen er summen av diagonalleddene).

Det betyr altså at dette blir et vektorrom.

Tilsvarende går du frem med oppgave 2) til 4). Kanskje du kan prøve å løse dem sjøl? Hvis det da dukekr opp flere spørsmål, er det bare å spørre igjen.
Jerry

Takk. Jeg synes dette med underrom og vektorrom er ganske vanskelig, det er så fjernt, vanskelig å forstille seg.

Jeg må nok dessverre ha mer hjelp også. Jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal angripe oppgavene. Hjelper ikke å nilese i læreboka heller.

Dette er så langt det mest komplekse jeg har vært borti. Selv om det er ganske "banalt" å sjekke disse aksiomene.
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Hva betyr notasjonen tr(...)? Kan ikke huske å ha vært borti denne notasjonen.
Jerry

Det er trasen, trace på engelsk, til matrisen. Summen av elementene på hoveddiagonalen.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Tr(A) er summen av elementene på hoveddiagonalen til den kvadratiske matrisen A. Hvis A f.eks. er 2x2-matrisa

[1 2]
[3 4]

er Tr(A)=1+4=5. Tr er for øvrig forkortelse for det engelske ordet trace.
Andrina
Guru
Guru
Innlegg: 379
Registrert: 18/05-2005 17:11

Glemte å si at du må selvfølgelig også sjekke at for k skalar, A og B nxn matriser, så er A+B nxn matrise og k*A nxn matrise. Dette er ganske banalt :-) (dette gjelder for alle oppgaver 1)-4))

Oppgave 2)
a) La A og B være nxn matriser slik at A^T=-A (klarer ikke å skrive T oppe, men dette betyr altså A transponert) og B^T=-B. Vi må nå sjekke om
(A+B)^T=-(A+B)

Men (A+B)^T=A^T+B^T=-A-B=-(A+B)

b) La k være skalar og A nxn matrise, s.a A^T=-A

Vi må sjekke om (k*A)^T=-k*A

Dette følger av at (k*A)^T=k*(A^T)=k*(-A)=-k*A

Derfor er dette et undervektorrom.

Oppgave 3)
Dette er ikke et undervektorrom (her holder det altså å gi et eksempel hvor a) eller b) ikke holder):

La A=I, nxn enhetsmatrisen (altså matrisen med bare enere på hoveddiagonalen og 0 ellers), da gjelder det at Ix=0 har bare triviell løsning. La så B=-I, da gjelder det at -Ix=0 har bare triviell løsning.
Men A+B=0 (0-matrisen), og 0x=0 har uendelig mange løsninger (altså ikke bare triviell løsning. Derfor er A+B ikke med i denne mengden.

Eller du kan også si at 0 er ikke med i denne mengden (siden 0x=0 har ikke bare triviell løsning), så denne mengden kan ikke være et vektorrom ved b) (ta k=0)

Oppgave 4)

a)La A og C være nxn matriser slik at AB=BA og CB=BC for en fiksert nxn matrise B.

Her må vi undersøke om (A+C)B=B(A+C):
(A+C)B=AB+CB=BA+BC=B(A+C) (distributivitetsloven)

b) La k være en skalar og A en nxn matrise slik at AB=BA for en fiksert nxn matrise B.
Vi må undersøke om (k*A)B=B(k*A):
(k*A)B=k*(AB)=k*(BA)=B(k*A)

Derfor blir dette en undervektorrom.

Håper du skjønte det nå :) Bare spør mer.
Jerry

Dette var virkelig fint og oversiktlig, takk skal du ha.
Lurer bare på om du kan ta og vise Oppgave 3) på en måte hvor du utfører addisjon og multiplikasjon og ser at det ikke stemmer..
Gjest

Vet ikke helt hva jeg skal forklare mer her, men prøver å skrive det litt mer utførlig:

Vi skal altså undersøke om for alle nxn matriser A og B slik at Ax=0 har bare triviell løsning og Bx=0 har bare triviell løsning (dette er for øvrig ekvivalent med at A og B er invertible), (A+B)x=0 har bare triviell løsning.

Jeg gir nå et eksempel hvor Ax=0 har bare triviell løsning og Bx=0 har bare triviell løsning, men (A+B)x=0 har mer løsninger enn bare den trivielle.
(Merk at det er nok å gi et moteksempel)

La A=I (nxn enhetsmatrisen) og B=-I.

Da har Ix=0 bare den trivielle løsningen x=0 (siden Ix=x) og -Ix=0 har bare den trivielle løsningen x=0 (siden -Ix=-x). (Du kan også argumentere at I og -I er begge to invertible).

Nå ser du på likningen (A+B)x=0.
Siden A+B=I-I=0, er denne 0x=0, og denne likningen har uendelig mange løsninger, altså mer enn bare den trivielle. (0matrisen er ikke invertibel)
Derfor er A+B ikke med i denne mengden.

Som sagt, dette holder for å løse oppgaven.
Alternativt kan du finne et moteksempel til b):

La k=0 og A=I (altså Ax=0 har bare den trivielle løsningen)
Så ser vi på k*A=0*I=0 og ser som før at (k*A)x=0 har mer enn bare den trivielle løsningen.
Andrina
Guru
Guru
Innlegg: 379
Registrert: 18/05-2005 17:11

Hehe dette der var altså skrevet av meg :)
Svar