Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
maro17
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 01/02-2006 14:57

Hallo, jeg går på grunnkurs allmennfag. Og jeg lurer på om noen her inne kan fortelle meg helt enkelt hva derivasjon egentlig er, og hva det går ut på. Hva brukes det til? Når? Hvorfor?

Jeg er veldig takknemlig for svar! :D :roll:
Magnus Andreas VII
Mathematik - Lehre des Lebens
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Søk i databasen per på definisjon.

Det brukes hovedsaklig til å finne maksimal eller minimal-verdier. Kan også brukes til å finne f.eks momentanfart, momentanakselerasjon, momentanrykket osv...
Matilde
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 08/10-2005 17:52

http://no.wikipedia.org/wiki/Derivasjon

Håper denne siden kan være til hjelp!
Matilde
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Derivasjon er en metode som brukes for å finne ut hvor raskt "noe" (en størrelse) endrer seg.
Du har kanskje hatt om stigningstall? Derivasjon er egentlig det samme, bare at når du deriverer er avstanden mellom de to x-verdiene du velger nesten 0. Du finner altså stigningstallet i et punkt. F.eks. ved en bestemt posisjon, tid, osv.
Tenk på alt det som er rundt oss og som er i endring. En bil flytter på seg, den har en fart og den akselererer. Temperaturen øker og minker. Aksjekursene går opp og ned. Jorden beveger seg rundt solen i likhet med andre planeter. Solen beveger seg rundt i galaksen. Levende vesener formerer seg og dør (de øker og minker i antall). Listen er svært lang og det skal ikke mye til for å komme på eksempler. Alle slike systemer hvor noe er i endring trengs derivasjon for å studere. Mao. brukes derivasjon til svært mye.
Grimmy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 08/12-2005 20:59

Kanskje nevne at; hastighet er den deriverte av strekningen og akselerasjon er den deriverte av hastiheten igjen!
Svar