Matte "er gøy"

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Pictutes 9.13

Matte suger så sinnsykt. Jeg synes synd på alle som liker matte og i hvert fall de som henger her....
StyleuX
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 19/05-2005 12:26
Kontakt:

Jeg syntes synd på alle de som ikke skjønner logikken i matte :lol:
æææ...eksamen!!

Pictutes 9.13 skrev:Matte suger så sinnsykt. Jeg synes synd på alle som liker matte og i hvert fall de som henger her....
men hva fikk deg til å gå her da :?:
Gjest

han trengte sikkert hjelp... :wink: derfor stakk han innom
Pictutes 9.13

Jeg har examen i mårra. Det er derfor jeg er her. Og dere blir sikkert noe stort... hehehe.. Dere som er så flinke i matte og alt mulig........ Not, for når du er ferdig med skolen for du aldri bruk for matte igjen, bare viss drere blir noe så latterlig som lærere eller noe lignende...
Agurk

:D hei jeg liker matte veldig ikke godt hehe fakker
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

pictures. Det er der du tar så grundig feil. En trenger enkel matematikk i nesten alle sammenhenger. prosentregning og første grads likninger er vel det som er mest i bruk. Om du er vaskehjelp eller advokat må du holde styr på f.eks penger. Penger er tall, tall kan behandles med matte. Det finnes ingenting negativt i dette. Matte er en menneskerett. Kan du tenke deg hva som vil skje med samfunnet hvis barn fikk bestemme om de kan slippe matematikk?

Jeg er selv ingeniør og er selvfølgelig svært avhengig av matematikk.

Mvh,
mathvrak.
Sist redigert av mathvrak den 20/05-2005 11:25, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Pictutes 9.13; at du ikkje skjønner noko som helst av matematikk betyr ikkje at matematikken er ubrukeleg for deg, berre at du er ubrukeleg for matematikken. Du får byrja å skjønna at verda er meir enn deg og dine innsnevra fordommer.

"Kva skal ein bruka matematikken til?" Rart spørsmål, spør du meg. For det er faktisk mest slik at for å forstå matematikk, så treng du ein del basisferdigheiter eller evner, og det er desse evnene du treng seinare i livet, ikkje nødvendigvis sjølve matematikken. Men; for å trena opp desse evnene, er matematikken det perfekte treningsfelt, så snart du lét deg sjølv eksponera for det - kombinatorikk, algebra, geometri, eit vell av interessante og på ingen måte knusktørre emne. Så viss det er nokon som trengst å synast synd på, så er det ikkje dei som har evnene som skal til for å ha innsikt i matematikken og det eldoradoet matematikken opnar for, men dei som ikkje klarar å få fram andre tankar om matematikken enn at det suger så sinnssjukt, berre fordi dei suger så sinnsjukt med matematikken, slik som deg, Pictutes 9.13.

Og eit spørsmål til slutt: Viss matematikken verkeleg er så nytteslaust og langt bort i staur og vegg, kva er det då som er nyttig og meiningsfullt? Det kan vanskeleg vera noko som helst ved sivilisasjonen, i alle fall ikkje til dømes bilar, filmar eller elektrisitet, sidan du ikkje kan forstå desse tre til ytterste detalj utan å forstå ein god slump matematikk. Men tek eg rett, så søkjer ikkje du å forstå desse tre meir enn til nytingsstadiet.

(Eg veit at dette innlegget kan kritiserast for å vera krast og litt svare-med-same-mynt-barnsleg, men det får så vera.)
STCAB
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 01/02-2005 23:45
Sted: Stavanger

Not, for når du er ferdig med skolen for du aldri bruk for matte igjen, bare viss drere blir noe så latterlig som lærere eller noe lignende...

...........................................


BWAHAHAHAHAHA!!!!!:lol: :lol: :lol:

Tydelig at vi havner et annet sted i samfunnet enn han 8-)
Ja... nei... hæ?
Gjest

Verden er bygd opp av mattematikk. Mattematikk er det viktigste faget på skolen, vil jeg si.
Gjest

Verda er ikkje nødvendigvis bygd opp av matematikken, men me brukar matematikken i eit forsøk på å forstå verda. Det er ein viss skilnad her, sjølv om det kanskje er slik at matematikken kan gje ei vilkårleg god modellering av verda, berre me arbeider trutt nok. Ein perfekt modellering er det ikkje sikkert at me kan gje, og hadde me kome opp med ei slik modellering, så ville me i alle høve ikkje visst at modellen er perfekt (jf. den naturvitskaplege arbeidsmetoden der me alltid søkjer etter falsifikasjon).

Eg vil understreka skiljet ved å nemna at matematikken godt kan gje verdsmodeller som ikkje stemmer overeins med den verkelege verda. Eit døme er den euklidske geometrien, der me ofte jobbar i eit fullstendig plant univers, med rette liner og perfekte sirklar, eller ei romleg verd der Newtons mekanikk fungerer perfekt (klassisk mekanikk). Styrken til matematikken er ikkje at den skildrar verda, men at den kan modellera eit utall ulike verdener, vår eiga inkludert.
Nerdis..!

Matte suger sterkt! jeg er bare her fordi jeg synes d er morsomt og se på geeks som snakker ***** ! + Ingeniør er en grei jobb! men når du først velger d burde du bli sivil ingeniør!!! :!:
Gjest

STCAB skrev:
Not, for når du er ferdig med skolen for du aldri bruk for matte igjen, bare viss drere blir noe så latterlig som lærere eller noe lignende...

...........................................


BWAHAHAHAHAHA!!!!!:lol: :lol: :lol:

Tydelig at vi havner et annet sted i samfunnet enn han 8-)

Kebab:P(Y)
Gjest

vel hvis du syns matte suger,så burde du ihvertfall ha satset mer på norsken?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Nerdis..! skrev:Matte suger sterkt! jeg er bare her fordi jeg synes d er morsomt og se på geeks som snakker ***** ! + Ingeniør er en grei jobb! men når du først velger d burde du bli sivil ingeniør!!! :!:
Hvorfor sivil ingeniør ? Norge trenger ingeniører også. Og jeg synest denne siden er for folk som sliter med matte, ikke for deg som nyter å se andre slite.

Selv om jeg er høgskoleingeniør betyr ikke at jeg jobber som det. Det er en bachelor grad. Nå har sivilstudiet omdøpts til masterstudie.
Svar