Eksamenstråden høsten 2012

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tenkte det var på tide å opprette høstens eksamenstråd! Hvilke eksamener skal folk ha? Hvordan har det gått?

Jeg skal ha en litt annerledes eksamensperiode dette semesteret, med "kunnskapsprøver" (lettere eksamener med bestått/ikke bestått som vurdering) i fagdidaktikk i matte og fysikk, samt pedagogikk. I tillegg må jeg levere to lengre oppgaver i didaktikkfagene, også med bestått/ikke bestått som vurderingsform. Jeg tror disse fagene skal gå greit, så lenge jeg får pisket meg til å begynne å lese skikkelig i pensumlitteraturen (mye svada og tull.)

Den ene skikkelige eksamenen jeg har er i TMA4145 Lineære Metoder på førstkommende onsdag. Den gruer jeg meg egentlig mye til :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

R1 her. Så jeg kommer til å stille en haug med spørsmål!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Eksamen har jo vært i R1...? :P Eller tenker du til våren?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hår fått åpnet den første luken i eksamenskalenderen min og
Ble fint skakkskjørt i 4k <3

Satser på å ta det opp igjen senere, helt utrolig at voksne mennesker kan være så ondskapsfulle på 1 desember. Mine eksamensluker i høst

4k - 1 desember - Au, au au

Lineære Metoder - 5 desember - Au, au, au

Bølgefysikk - 12 desember - Au, au, au
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Jeg skal ha en terminprøve i R1 nå om 14 dager.
Sist redigert av Markussen den 01/12-2012 14:53, redigert 1 gang totalt.
Lord X
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 249
Registrert: 18/05-2004 17:25

Har hatt ein ganske "tullesemester" etter å ha fullført masteren i vår, så tar berre 2 fag pluss litt jobbing (bl.a. som gruppelærer).

Dei to faga eg har er:

Matematisk finans og investeringsteori (MAT2700 ved UiO)

zzz kjedelig, men i alle fall Tom Lindstrøm som foreleser..

Eksamen 13.desember

Grunnkurs i programmering for naturvitenskapelige anvendelser (INF1100)

Normalt eit fag man tar 1.semester ved UiO, men ettersom eg ikkje tok bacheloren her tar eg det nå for å friske opp programmeringskunnskapene litt (har vore borti litt Java før).

Faget er ikkje akkurat spesielt avansert, og eg har heller ikkje vore på meir enn ein halv forelesning; det er meir interessant å repetere kommutativ algebra! :lol:

Eksamen 18.desember
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

TDT4120 Algoritmer og datastrukturer 3/12.
TMA4145 Lineære Metoder 5/12.
TMA4215 Numerisk Matematikk 7/12.
TFY4160 Bølgefysikk 12/12.
TMA4265 Stokastiske Prosesser 19/12.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Markussen skrev:Jeg skal ha en terminprøve i R1 nå om 14 dager.
Ah, da så :P

VGS-elever som skal ha tentamener osv. før jul er selvsagt velkommen i tråden de også!

@Emomilol: Hvordan er numerisk matematikk? Jeg må ha det eller numeriske metoder enten neste semester eller til høsten.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hehe, det håper jeg! :P
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Nebuchadnezzar skrev:Hår fått åpnet den første luken i eksamenskalenderen min og
Ble fint skakkskjørt i 4k <3
Satser på å ta det opp igjen senere, helt utrolig at voksne mennesker kan være så ondskapsfulle på 1 desember. Mine eksamensluker i høst
4k - 1 desember - Au, au au
Lineære Metoder - 5 desember - Au, au, au
Bølgefysikk - 12 desember - Au, au, au
ikke for å være ondskapsfull, men jeg lo litt for meg sjøl...
Hva er 4k for noe heavy greier?

Sjøl skal jeg ha en eksamen i statistisk fysikk 2 (PhD-kurs), ca 10. des.
Trur nok jeg skal få kjørt meg...

edit: slurve-lars
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

4k var overraskende ekkel ja. Kan hende jeg bare bomma veldig, men fikk mye rotete og ekle svar. Halvparten av tiden jeg brukte besto av å rydde opp i brøker etc. Bør få ekstra fine julegaver i år, ettersom jeg ble abuset så til de grader av 4k'en :(

Janhaa: http://www.ntnu.no/studier/emner/TMA4120#tab=omEmnet
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Vektormannen skrev:@Emomilol: Hvordan er numerisk matematikk? Jeg må ha det eller numeriske metoder enten neste semester eller til høsten.
Vanskelig å vite hvordan jeg bør formulere meg, da jeg ikke har hatt numeriske metoder og dermed ikke vet hva jeg skal vektlegge i beskrivelsen slik at fagene kan sammenlignes.

Det fine med faget er at du har et semesterprosjekt (som er i tre deler) som teller totalt 30% av karateren i faget. Prosjektet går i stor grad ut på å skrive MATLAB-kode. Ergo, du kan slappe litt bedre av på eksamen. ;)

Pensum er greit beskrevet i "Subject"-kolonnen her. Kort oppsummert er det (etter hukommelsen) enkle iterasjonsmetoder, matrisedekomposisjon, funksjonsapproksimasjon, approksimasjon av bestemte integral og løsning av ODEer. Både "endimensjonalt" og vektorer.

For å sammenligne med Lin.Met., så er Num.Mat. mye enklere. Det meste er sett før (Euler, Matlab, Newtons metode, ...) og nye ting som funksjonsapproksimasjon (Lagrange og Hermite interpolation polynomial) er veldig enkle å se for seg. Lin.Met. er et par nivå vanskeligere: mer abstrakt, mye ny notasjon og ganske bevisorientert. Numerisk matematikk er i stor grad anvendelse.

I tillegg så får du ha med deg læreboken, Rottman og et 61 siders hefte med forelesningsnotater på eksamen. :roll:
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Jeg har tatt Fysikk 1 og R2. Fysikken gikk bra bortsett fra en liten tankeblokkering i en dobbeltspalte. På R2 fikk jeg dårlig tid og gjorde et par irriterende feil, så tiden får vise hvordan det gikk der. Jeg er ikke avhengig av superkarakter, og stryke gjør jeg neppe, så julefreden har med andre ord senket seg her. :)

Lykke til dere som fremdeles må prestere!

Edit:

Det har vært et utrolig lærerikt år, ikke minst takket være dere her på forumet. Fra høsten håper jeg å rykke opp til høyskoleforumet, så det blir nok flere spørsmål fra denne kanten :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Blir Ex-phil 8. Desember, ITGK 11. Desember, altså en ganske så grei start, men når det nærmer seg jul blir det hardere;

18. Desember; Diskret matematikk / Mekanisk fysikk, har nærmest konkludert med at jeg tar fysikken og konter Diskret Matte.

21. Desember; Matte 1; Jippiii :)

Ønsker alle lykke til! :D
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Hei

Lurte på en ting; hvordan fungerer kontinuasjonseksamen?

Jeg har vært borte en stund med sykdomsfravær og vurderer å "konte" et emne.

Er det kontinuasjonseksamen i absolutt alle Gløshaugen-fag til sommeren?
Svar