NTNU

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Hvordan lærer man å finne frem det er jo så stort, når man begynner der?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ikke så vanskelig å finne frem. De første dagene gir de ut kart (det gjorde de hvertfall da jeg begynte), og i tillegg vil det være mange folk der du kan spørre hvis du ikke finner frem. Du vil nok se at det ikke tar så mange uker før du er ganske kjent på Gløshaugen, i alle fall med de byggene du skal ha forelesninger, øvingstimer og eventuelt lab i.

Dette er ikke noe å stresse med egentlig. NTNU arrangerer en "kom i gang"-dag den 12. august, der du kan få ordnet ting som studentbevis, busskort, osv. Hvis du er på plass i Trondheim da så kan du jo få gjort deg litt kjent med Gløshaugen og få ordnet en del ting da.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

I tillegg til det Vektormannen skrev ovenfor, så må det påpekes at det er langt mindre enn det virker som. Mange av forelesningene foregår i et bygg som heter Realfagsbygget og kjemi/fysikk-laboratoriene ligger også her. Du vil nok tilbringe mye av tiden din der. Jeg har inntrykket av at mange av byggene rett og slett er kontorer for diverse ansatte og bygg for forskjellig forskning.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Høres bra ut.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Får man individuell oppfølging?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Spørs hva du legger i det, men svaret er vel nei. Når det gjelder arbeidet du gjør (såkalte øvinger) så er det en studentassistent ("studass") som veileder deg (som regel 2 timer per uke) og retter og evt. kommenterer arbeidet ditt. Det blir jo en slags faglig oppfølging. I tillegg er det studentveiledere som du kan oppsøke om det er noe du lurer på ang. fagvalg, studieprogresjon osv.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Vektormannen skrev:Spørs hva du legger i det, men svaret er vel nei. Når det gjelder arbeidet du gjør (såkalte øvinger) så er det en studentassistent ("studass") som veileder deg (som regel 2 timer per uke) og retter og evt. kommenterer arbeidet ditt. Det blir jo en slags faglig oppfølging. I tillegg er det studentveiledere som du kan oppsøke om det er noe du lurer på ang. fagvalg, studieprogresjon osv.
Studentassistenter er ikke alltid så hyggelige da. Jeg var så uheldig å ha en personlig venninne av Kristian Eilertsen som studentassistent. Kristian Eilertsen er denne personen: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3574889.ece

Hun var like ille som denne karen og denne opplevelsen var kanskje den verste jeg har hatt i hele mitt liv. Det er unødvendig å peke på at jeg er innvandrer eller utlending som de kaller det oppe i Harstad.

Mitt poeng med dette innlegget er at, som ellers i livet, man må være forberedt på at mennesker man møter i hverdagen ikke er alltid like snille. Du må nok stole på deg selv når alt kommer til alt. :D
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Da vet jeg det. Beklager din opplevelse, finnes får håpe at vi andre nordmenn er bedre enn de to du skriver om. Skjønner ikke at han der FRP-eren kan uttale seg som han gjør, han burde skjemmes.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg har derimot bare opplevd å ha hyggelige studentassistenter ved NTNU:) Tror ikke du skal bekymre deg altfor mye over det, men tror du må være forberedt på at det bare er din egen innsats som teller. Jeg har stor tro på at studietiden blir det du gjør den til:)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg har blant annet bakt brownies til de småtrollene jeg var studass for (det kan Fibonacci srive under på)
så det varierer nok ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

janne69 skrev:Da vet jeg det. Beklager din opplevelse, finnes får håpe at vi andre nordmenn er bedre enn de to du skriver om. Skjønner ikke at han der FRP-eren kan uttale seg som han gjør, han burde skjemmes.
Hehe, jeg mente ikke å skremme deg eller noe sånt. Jeg ville bare sette ting litt i perspektiv slik at du er forberedt på alt. Min opplevelse var så traumatiserende at jeg seriøst vurderte å slutte på NTNU og det har ihvertfall påvirket mine resultater.

Etter det jeg har forstått så må Harstad være en skikkelig røff by, hvor de 10 innvandrerne som bor der er enten er Osama Bin Laden-kloninger eller Al Capone-wannabees.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Forøvrig så ble Eilertsen forfremmet og han jobber per dags dato i FRPs stortingsgruppe. Det er vel da naturlig å anta at denne kvinnelige studentassistenten jeg har hatt blir professor. :mrgreen: :mrgreen:
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Nebuchadnezzar skrev:Jeg har blant annet bakt brownies til de småtrollene jeg var studass for (det kan Fibonacci srive under på)
så det varierer nok ;)
Fibonacci
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Go_Rilla skrev:
janne69 skrev:Da vet jeg det. Beklager din opplevelse, finnes får håpe at vi andre nordmenn er bedre enn de to du skriver om. Skjønner ikke at han der FRP-eren kan uttale seg som han gjør, han burde skjemmes.
Hehe, jeg mente ikke å skremme deg eller noe sånt. Jeg ville bare sette ting litt i perspektiv slik at du er forberedt på alt. Min opplevelse var så traumatiserende at jeg seriøst vurderte å slutte på NTNU og det har ihvertfall påvirket mine resultater.
Uh, det høres ganske alvorlig ut. Har du klaget på dette? Hva var det egentlig du opplevde at hun gjorde?

Jeg vil bare legge til at jeg tror de aller, aller fleste studasser oppfører seg bra. Jeg har hatt studasser som har vært veldig passive og ikke har brydd seg så mye, men ingen som har oppført seg dårlig på noen måte.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Vektormannen skrev:
Go_Rilla skrev:
janne69 skrev:Da vet jeg det. Beklager din opplevelse, finnes får håpe at vi andre nordmenn er bedre enn de to du skriver om. Skjønner ikke at han der FRP-eren kan uttale seg som han gjør, han burde skjemmes.
Hehe, jeg mente ikke å skremme deg eller noe sånt. Jeg ville bare sette ting litt i perspektiv slik at du er forberedt på alt. Min opplevelse var så traumatiserende at jeg seriøst vurderte å slutte på NTNU og det har ihvertfall påvirket mine resultater.
Uh, det høres ganske alvorlig ut. Har du klaget på dette? Hva var det egentlig du opplevde at hun gjorde?

Jeg vil bare legge til at jeg tror de aller, aller fleste studasser oppfører seg bra. Jeg har hatt studasser som har vært veldig passive og ikke har brydd seg så mye, men ingen som har oppført seg dårlig på noen måte.
Jeg vurderte det en stund ja, men ønsker egentlig ikke å skape problemer.

Det hun gjorde er ganske mye. Jeg kan nevne ett par ting, slik at jeg ikke blir beskyldt for falske beskyldninger.

En ting hun gjorde var kommentarene på øvingene jeg leverte inn. Jeg har dem faktisk fortsatt her, så jeg har sett litt igjennom dem. Hun pleide å skrive "godkjet" og "ikke godkjet" på dem fremfor å skrive godkjent og ikke godkjent. Det er en form for å mobbe meg på ettersom jeg har en tarmsykdom som hun var klar over.

Videre pleide hun å rette mine øvinger med en annen farge enn de andre, her da konsekvent en turkis farge for å henspeile det faktum at jeg er den eneste innvandreren i klassen. Man kan også spekulere i det at turkis er fargen til FrP eller at det skal liksom symbolisere min antatte nasjonalitet. Det var omtrent som om jeg hadde fått min egen Davidstjerne i passet.

Jeg ble også etterhvert oppmerksom på spesialbehandlingen jeg fikk og undersøkte de andres sine øvinger for å se hvordan de ble rettet sammenlignet med mine. Mine var selvsagt langt strengere rettet.

Videre så er det sjikaneringen hun fikk sine venner til å føre overfor meg. Dette er spesielt en venn hun hadde i Timini som var ofte svært aggressiv overfor meg. Han er en person jeg antar har seksuell omgang med henne. En type som man blir forferdet over har muligheten til å bedrive med dette i det hele tatt, men det er vel slike mennesker som er "nyttige idioter", for å sitere Carl I Hagen.

Den siste episoden som på en måte fikk begeret til å renne over, var avsluttende laboratorie-øving hvor hun stilte mannsterkt opp med omtrent en 2 meter høy og 150 kg fyr for å avskrekke meg. Dette etter at hun skal ha sjikanert meg i over ett år. Denne personen var ikke der for å invitere meg til kaffebesøk og de var heller ikke der rent tilfeldigvis.

Men jeg vil legge til at jeg egentlig ikke bryr meg noe særlig om dette og jeg svarer kun fordi du spurte. Det er endel andre ting, men disse egner seg sannsynligvis ikke på trykk.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg kom inn på bachelor i fysikk.
Svar